torsdag 27 februari 2014

BLOGGKOLLEN.


Till denna uppgift har jag valt att studera två bloggar, båda inriktade på skönhet, utifrån ett antal valda kriterier såsom målgrupp, syfte, kommunikationsstrategi, tonalitet och interaktion. Genom att utföra denna typ av studie på bloggar med samma tema kan man med mindre svårigheter urskilja likheter och skillnader dessa emellan.

De bloggar som valts till denna undersökning är följande:



Den första skillnaden mellan dessa två, och kanske den mest väsentliga, är att Linda är en utbildad makeup artist och har arbetat med detta sedan 2006, medan Sandra är självlärd och verkar inom området på hennes fritid. Förutom att de båda bloggar på sidan av sitt ordinarie arbete har Linda Hallberg även en YouTube-kanal där hon praktiskt visar upp olika sminktekniker för sina prenumeranter och sporadiska besökare.

Till utseendet är Lindas blogg väldigt stilren och sparsam i sin layout och av innehållet att döma riktar den sig till unga tjejer i åldrarna 18-30. Anledningar till detta kan vara att hon själv befinner sig i detta åldersspann, men också för att dessa är de mest aktiva på social medier, och internet överlag (internetworld, 2013). Det första man möts av när man kommer in på sidan är en stor porträttbild föreställande Linda själv. Här är bakgrunden vit, liksom resten av bloggen, och hon är sminkad med lila ögonbryn och blå/grå ögonskugga under ögonen. Hon håller upp sin hand i ett, vad som er ut som, ett onaturligt grepp framför ansiktet. Samtliga komponenter i denna bild ger ett futuristiskt, och väldigt kreativt intryck. Även om hennes makeup ser oerhört okonventionell ut förser den bloggen med en inspirerande känsla och man blir nyfiken på att läsa mer. Bilden stämmer även väldigt bra in på denna bloggs syfte, vilket är just att inspirera och visa upp smink i olika former och sammanhang. De skriftliga inläggen på bloggen hålls väldigt korta, och utgörs till största del av produktlistor där hon bland annat staplar upp vilka olika ögonskuggor och liknande som hon använt sig av för att få till den sminkningen som hon visar. 

Då Lindas blogg är skönhetsinriktad har hon valt att kommunicera med sina läsare via ett större antal bilder och foton, snarare än text. Dessa färgglada och inspirerande bilder tillför en mer levande känsla till den annars väldigt enkla och stilrena utformningen. Något jag reagerat på under analysen är att trots att Lindas blogg är relativt stor och välbesökt, är det ytterst sällan antalet kommentarer på inlägg överstiger 10 stycken. Det är därför väldigt svårt att avgöra hur hon här väljer att interagera med sina läsare i detta fall.

Till skillnad från Lindas blogg har Sandra valt att använda sig av en mer färgglad bild för att presentera sin blogg, dock har även hon, på sin visningsbild i det högra hörnet, blå ögonskugga under ögonen. Här finns dock känslan att hon riktar sig till en snäppet äldre målgrupp, det vill säga från 25 år och uppåt, något som framgår främst i bildspråket som används. Stilistiskt sätt känns bloggen väldigt stilren i sitt utförande och inläggen består även här till större del av bilder och självtagna fotografier, och den text som finns utgörs främst av produktlistor eller enkla instruktioner till skönhetsbehandlingar. Även här är kommentarsfunktionen näst intill oanvänd, men man kan tydligt se här att Sandra svarar på de få som finns och tackar sina läsare för de komplimanger hon får. I slutet av varje inlägg finner man även ett antal nyckelord relaterade till inlägget vilket gör att man lätt kan navigera sig runt på bloggen och då väldigt enkelt hitta relaterade inlägg under samma "nyckel". 

Sammanfattning
Sammanfattningsvis skulle jag säga att de märkbara skillnaderna på dessa två bloggar är främst att Sandra använder sig av ett helt annat navigeringssystem på sin blogg än Linda i och med "nyckelorden". Lindas blogg har även en mer ungdomlig framtoning än Sandras även om de behandlar oerhört liknande ämnen. Här bör även tilläggas att Sandra känns mer vänskaplig i sin tonalitet, medan Linda är lite tuffare. Uppläggen på bloggarna är dock näst intill identiska. 



Referenser 
Internetworld (2013) Så populära är Facebook, Twitter och Instagram. Tillgänglig: <






4 kommentarer:

  1. Hallå igen Sofie!
    Jag gillar verkligen din skrivna text. Du har ett jättebra språk när du skriver och det är en intressant läsning. Jag skulle så gärna vilja se en liten bild på det du förklarar så bra, med färgstarka inslag osv. Du har på ett tydligt sätt förklarat bloggarna utifrån det uppgiften kräver. Mycket bra skrivet!
    / Johanna

    SvaraRadera
  2. Gillar verkligen att du lagt in referens där i slutet. Ser seriöst ut. /Catrin G

    SvaraRadera
  3. Mycket bra! Välskriven text och du får med bild på bloggarna också vilket bryter av och ger en uppdelning av texten. Bra val att välja två bloggar med samma tema för att som du själv påpekar lättare kunna jämföra och urskilja likheter och skillnader. Det gör det till mer intressant läsning. Designen är mycket enkel men ändå inte tråkig och fokus ligger på texten.

    SvaraRadera
  4. Ser väldigt seriöst och proffsigt ut. Håller med angående referensen. Snyggt!

    SvaraRadera